Шановні друзі, хочу з Вами поділитися досвідом мого перебування на залізницях Франції. До Вашої уваги моя розповідь про центр уп...

Диспетчерський центр управління мережею «Centre Thierry Sarrat» в місті Діжон, Франція

        Шановні друзі, хочу з Вами поділитися досвідом мого перебування на залізницях Франції. До Вашої уваги моя розповідь про центр управління мережею.
        Центр управління мережею (франц., la commande centralisée du réseau, CCR), що розташований в місті Діжон, був відкритий 21 грудня 2009 року. Назву центр отримав на честь першого директора з операцій (франц., Directeur d’Opération) на LGV Рейн-Рон. Авторське фото назви, що розташовується при вході до будівлі, наведено вище. Одразу зазначу - фотографувати в центрі заборонено, тому вийшло лише дві фотографії, всі інші фото в матеріалі знайдені в просторі інтернет за інформацією, яку нам розповідали в центрі.
       Будівля центру являє собою споруду, архітектура якої поєднує в собі інноваційний підхід, естетичні та екологічні стандарти. Навколишнє середовище та якість життя майбутніх користувачів були враховані в конструкції відповідно до побажань компанії власника інфраструктури Réseau Ferré de France, або скорочено RFF. Архітектором виступила фірма Archi + Tech. Фото будівлі центру наведено нижче (друге авторське фото:(

       25 серпня 2010 року було реалізовано централізоване управління мережею звичайних ліній навколо Діжону та самої станції Діжон. З цього моменту почався довготривалий проект більш ніж на 25 років, метою якого є реалізація централізованого управління залізничною мережею регіонів Бургундії та Франш-Конте. Даний центр є одним із перших, що реалізовано у Франції. Передбачається створення 16 таких. Головною особливістю проекту є закриття механізованих постів управління стрілками і сигналами на станціях дільниць регіонів, що дозволяє економити витрати на утримання будівель і персоналу, та перенесення управління рухом поїздів в єдиний пост, з якого керування поїздами здійснюється комп'ютерною системою (диспетчерською централізацією, ДЦ).
       Вище написано механізованих постів ..., і це не помилка, залізниці Франції - це життя контрастів: рух поїздів зі швидкістю 320 км/год і управління стрілочними переводами на станції ось так


Vidéo : Opérateur de la circulation ferroviaire

       Фото станції Діжон на карті гугл наведено нижче, в управлінні приблизно 600 стрілочних переводів та сигналів даної станції.


       Знайшов фото поста централізації на станції Діжон, який був зруйнований після удосконалення управління




       Джерело

       Як я зрозумів, з кінця 2011 року з даного центру здійснюється управління високошвидкісною лінією LGV Рейн-Рона (франц., LGV Rhin-Rhône).


                     Джерело

       Всі диспетчери розташовані в одному великому приміщенні, що має назву (франц., Le poste de commande centralisée, PCC).

       Джерело

       Як видно з фото, приміщення велике, але на даний час зайнятий лише край лівої частини. Тут розміщено два ряди робочих місць диспетчерів:


       - оператори першого ряду (диспетчер, що безпосередньо управляє стрілками і сигналами): здійснюють стеження за маршрутами руху поїздів і забезпечують безпеку руху (маршрути встановлюються автоматично в так званій диспетчерській централізації MISTRAL (Modules Informatiques de Signalisation, de Transmission et d’Alarmes). На робочому місці встановлено близько 14 моніторів, на одному з них візуалізовано виконаний графік руху поїздів в середовищі системи GALITE, на всіх інших виведені схеми станцій дільниці, якою здійснюється управління. Зліва монітор з клавіатурою та слухавками - комутаційна станція для ведення переговорів з причетними працівниками та машиністом поїзда. Існує журнал диспетчерських наказів та щось типу ДУ-46 (червоне коло на другому фото), де здійснюються записи на ремонти.


       - оператори другого ряду (диспетчер, що організовує управління рухом): спостерігають за операціями з поїздами на станції та дільниці і встановлюють пріоритет пропуску, та варіанти за умов відхилень від графіку руху. Робоче місце майже не відрізняється (візуально більше моніторів з графіком руху поїздів та зайнятістю колій на станції в середовищі системи GALITE).
       Наочно робоче місце можна уявити приблизно, як на фото нижче


       Детальніше саме інтерфейс виконаного графіку руху поїздів в системі GALITE на фото нижче


       Фото нижче з іншого ССR, однак є цікавим, оскільки можна роздивитись робочий стіл поїзного диспетчера.


       Джерело

       Сам центр підпорядковується Дирекції руху залізниці (франц., la Direction de la Circulation Ferroviaire (DCF). DCF є незалежним органом, який створено у січні 2010 року спільно з SNCF і RFF для забезпечення рівного доступу до мережі залізниць Франції всіх європейських залізничних компаній. Саме в DCF розробляється план та графік руху і спускається для виконання в диспетчерський центр.
       Фото з різних ракурсів нижче


Джерело



Джерело

       В центрі CCR в протилежному крилі знаходиться так звана енергодиспетчерська (франц., Central Sous Station, CSS) з двома табло


       табло наближено



Джерело

        Висновки. Одвічна проблема диспетчеризації - як все ж таки ефективніше її організовувати - повна централізація управління рухом в одному центрі чи децентралізація за регіонами? Французькі колеги намагаються вирішити цю проблему за підходом створення регіональних ДЦУ на основі принципів децентралізації. Вражає рішучість переходу від систем електро-механічної централізації до мікропроцесорних систем управління з можливістю автоматичного управління маршрутами слідування поїздів без втручання людини- оператора. Запропонований підхід взагалі не передбачає наявність чергових по станціях на дільницях управління. Такий радикальний крок з одного боку зменшує витрати, і взагалі - навіщо тоді автоматизація, якщо управління здійснюється так само як і без неї, а з іншого  - збільшує час на відновлення системи управління при збоях.(Наприклад, в Україні - високий рівень відновлення руху поїздів. ДЦ передбачає переведення станцій дільниці на резервне управління. При якому на декілька станцій завжди чергує ДСП, який за необхідності приймає управління рухом поїздів на станції, де виникла несправність. На питання, чи складно реагувати у випадку несправностей, була дана відповідь: так, це дуже болюче питання, якщо виникає значна несправність, то зупиняється рух до повного відновлення дії системи, але за два роки роботи було  лише два таких випадки. Надійність диспетчерської системи дуже висока. Крім того, я дізнався, що варіант пропуску поїзда у випадку несправності світлофора можливий, а отже, незначні збої можна вирішувати з диспетчерського поста.
       P.S. хочу додати - можна дуже багато розмовляти про високі комп'ютерні технології, але боятися перейти від релейної системи до мікропроцесорної, тому, думаю, описаний вище досвід стане ще одною крапелькою до рішучості впровадження нових комп'ютерних систем на залізничному транспорті.



0 коментарі: