Кожен з нас хоч один раз стикався з ситуацією, коли після прибуття пасажирського поїзда ви починаєте з валізами в руках бігти в нап...

Побудова системи орієнтування пасажирів на платформах залізничного вокзалу. З чого починати? Ч.1.

       Кожен з нас хоч один раз стикався з ситуацією, коли після прибуття пасажирського поїзда ви починаєте з валізами в руках бігти в напрямі іншого кінця платформи з причини помилкового вибору місця зупинки вагону з необхідним номером для посадки у поїзд. В деяких випадках дистанція пересування може бути зменшена, якщо Ви заздалегідь уважно слухали гучномовне повідомлення диктора залізничного вокзалу, який сповіщає інформацію про початок нумерації вагонів у поїзді, яка може починатись "з голови поїзда" або "з хвоста поїзда", і де розташовані безпересадочні вагони. Однак, у багатьох випадках дану інформацію можна не почути або її просто не повідомлять і пересуватись, штовхаючись з пасажирами на платформі з такою ж проблемою, все ж таки прийдеться. Це призводить до значних незручностей пасажирів під час посадки у пасажирський поїзд (якщо не сказати більше), а в умовах щільного заповнення платформи потенційно може призвести до трагічної події, коли пасажир може під час швидкого пересування втратити рівновагу й опинитись під поїздом, що прибуває. Вище описана ситуація виникає майже завжди по прибуттю пасажирського поїзда на платформах залізничних вокзалів України. І справедливо замислитись, як можна уникнути небажаних всім нам пересувань платформою під час прибуття поїзда?
       З наукової точки зору така ситуація свідчить про наявність проблеми, яка називається "відсутність системи орієнтування пасажирів на платформах залізничного вокзалу", а невирішеною ця проблема, здається, є тільки на залізницях України та на пострадянському просторі.
       На залізницях багатьох країн світу для організації руху потоків пасажирів на платформах виконується поділ площі платформ на сектори – від двох до шести в залежності від країни. Найбільш поширений варіант - шість секторів: A, B, C, D, E, F. Кожний поїзд дальнього сполучення зупиняється так, щоб визначені категорії вагонів потрапляли у розмічений сектор. Наприклад, вагони першого класу – в сектори А і В, вагони другого класу – в сектори C, D і E. Порядок розташування вагонів в секторах для кожного поїзда вказаний на спеціальній діаграмі, що вивішується в приміщеннях вокзалу та/або на платформах для ознайомлення пасажирів.
       Принципово з точки зору концепції побудови інформаційного забезпечення такої системи орієнтування немає ніяких проблем, слід тільки прив’язати електронну схему состава кожної нитки графіка поїзда до географічного розташування назви першого сектора, що зустрінеться на платформі вокзалу під час руху поїзда. Таким чином, перший з голови поїзда вагон буде прив’язаний в зоні сектора з першою літерою, тоді як знаючи умовну довжину кожного вагона та відповідного сектора, можна визначити приблизне розташування інших вагонів за секторами платформи.
       Вперше я відчув перевагу такого підходу на платформі залізничного вокзалу міста Діжон (Франція) під час двохвилинної посадки у поїзд TGV. Опинившись на платформі, легко зорієнтуватись за моніторами, де місце власної локації відносно схеми состава поїзда, що прибуває, та в якому секторі знаходиться номер необхідного вагону.
       

       Фото монітору з візуалізацією схеми составу, що прибуває.

       Фото щита з піктограмами, що позначають сектор платформи та номер колії. Якщо придивитись, на задньому плані видно власне монітор

       Взагалі на початку своєї появи спеціальні діаграми схем составів були виконані у вигляді паперових карт. В даний час з'явився варіант на електронних носіях, що дозволяє розширити можливості надання інформації про схему, а головне візуалізувати за кожним поточним поїздом. Слід зазначити, від надрукованих варіантів не відмовляються, їх можна знайти у вітринах поруч з розкладом руху на платформі або у приміщеннях вокзалу.
       Електронні носії можуть виглядати по різному в залежності від технічної реалізації. Особисто я не зустрічав, але в інтернеті знайшов, ось такий приклад електронного носія - французький індикатор, що встановлюється на платформі

       У Німеччині вище описані спеціальні діаграми з постійною інформацією (німецькою Wagenstandanzeiger або Wagenreihungsplan) мають вигляд


       Для позначення власної локації на стенді може бути нанесена червона вертикальна лінія. Якщо уважно придивитись, на фото нижче її видно.

       Приклад інтеграції схем формування поїзда у інформаційні табло, що повідомляють про прибуття поїздів. Табло на фото є електромеханічним і називається німецькою - Fallblattanzeige

       Нижче наведено приклад цифрового інформаційного табло з діаграмами схем на вокзалі Берлін-Центральний, яке призначено для оперативного відображення композиції состава, що дозволяє уникати непорозумінь в умовах порушень схеми формування. Фото звідси
Деталі формування даних тут


       Приклад нових табло (Multizuganzeigen), на яких відображається одразу час прибуття, час затримки, колія, композиція, тощо. Слід зазначити, переобладнання на нові табло для Deutsche Bahn (DB) коштує, за нашими мірками, не дешево 3,8 млн.євро за 53 станції у 2016 році [тут]

       Секції платформи позначені буквами виду

       Однак навіть така побудова системи орієнтування пасажирів не гарантує чіткої реалізації. Так, за інформацією DB Fernverkehr, на протязі 2016 року схеми формування вказувались неправильно десь близько у 20% поїздів. Deutsche Bahn намагається вирішити цю проблему впровадженням додатку App DB Navigator, який можна встановити на смартфон.
       Працює така система на основі ідентифікації поточної послідовності вагонів у составі поїзда, що прибуває за допомогою спеціальних RFID-чіпів радіочастотної ідентифікації, якими обладнані вагони 265 поїздів. На коліях станції встановлені сканери для зчитування даних чипів. Таким чином, під час прибуття з поїзда зчитується інформація та передається у спеціальну систему реального часу, де дані зберігаються і передаються у додаток DB Navigator і на табло, що розміщенні на платформі.
       В даний час технологія з RFID-чіпами все ще перебуває в стадії бета-тестування. Це може призводити до відсутності деякої інформації у додатку. Крім того, дана інформація доступна тільки в день поїздки. Деталі тут.

       Існує також додаток на смартфон під назвою App Station Live, що заснований на статичній інформації про схеми формування поїздів. Деталі тут. Інтерфейс нижче

     До речі, застосування мобільних додатків в усіх напрямках удосконалення залізничних перевезень стає основним мейнстримом останніх років. Дешево і ефективно. Слід нам наздоганяти.


        P.S. Розпочатий цикл дописів присвячений популяризації найкращих досягнень залізниць світу в галузі пасажирських перевезень для широкого кола людей. Застосування даних знань дозволить уникнути помилкових, а в деяких варіантах безглуздих дій щодо удосконалення пасажирських перевезень в Україні. Обізнаність громадськості дозволить розпізнати помилкові заходи або вимагати прогресу у випадку його відсутності. До речі, матеріал є частиною моїх лекцій на курсах підвищення кваліфікації працівників пасажирського господарства. Далі буде...



       Читати додатково:
       Побудова системи орієнтування пасажирів на платформах залізничного вокзалу. З чого починати? Ч.2.


0 коментарі: